پشتیبانی سایت پیشه ور: ۰۲۱۴۴۷۸۰۶۸۲
 
صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | راهنمای سایت
وبسایت تخصصی بازرگانی برای پیشه وران صنعت خودرو
کالاها/خدمات تامین کنندگان خریداران
English
اعضاء طلایی
جدیدترین کالاهای به روزرسانی شده
جدیدترین کاربران


آموزش مراحل ثبت نام در سایت پیشه ور دات کام 

   عملكرد موتورهاي احتراق داخلي به همراه قطعات آنها (قسمت دوم)
(تاریخ درج : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱)

تفاوت بین موتورهای دو زمانه و چهار زمانه
 ابتدا چند مفهوم اساسی. این دو معمولترین انواع موتورهای احتراق داخلی هستند.تقریبا امروزه همه خودروها از موتورهای چهار زمانه استفاده می کنند. همچنین اکثر موتورسیکلتها ، برفروبها ، ماشینهای چمن زنی و سایر وسایل مکانیکی از موتورهای چهار زمانه استفاده میکنند. اما هنوز تعدادی از موتورسیکتها ، چمن زنها ، برگ جمع کنها و برفروبهای کوچکتر از موتورهای دو زمانه استفاده می کنند.تفاوت بین این دو در تعداد حرکات بالا و پایین پیستون در سیلندر برای یک سیکل احتراق می باشد.. مراحل کامل یک سیکل احتراق  شامل مکش سوخت و هوا داخل سیلندر ، تراکم این مخلوط ، انفجار و تخلیه محصولات احتراق می باشد.
 

موتورهای چهار زمانه چگونه کارمیکنند؟
در این بخش با توجه به فراگیری استفاده از موتورهای چهار زمانه به شرح عملکرد این موتورها پرداخته می شود.موتورهای چهار زمانه نسبت به موتورهای دو زمانه از ظرفیت بالاتری برخوردار بوده و نسبت به آنها کارکرد پیچیده تری دارند. موتورهای چهار زمانه سوپاپهایی در بالای اتاقک احتراق دارند. ساده ترین نوع یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی دارد. مدلهای پیچیده تر دو سوپاپ از یک نوع و یک سوپاپ از نوع دیگر و یا دو سوپاپ از هر کدام دارند.بنابر این اصطلاح 16 سوپاپ به معنی یک موتور چهار سیلندر به همراه  2سوپاپ ورودی و 2 سوپاپ خروجی در هر سیلندر می باشد. سوپاپها توسط یک میل سوپاپ متحرک با حرکت چرخشی در بالای موتور باز و بسته می شوند. میل سوپاپ توسط یک چرخدنده به صورت مستقیم و یا به صورت معمول توسط یک تسمه تایم حرکت خود را از میل لنگ می گیرد. تصاویر زیر چهارمرحله یک موتور چهار زمانه را نشان می دهد:


 

هنگامی که پیستون (قرمز) در اولین مرحله به حرکت در می آید سوپاپ ورودی (سوپاپ سبز سمت چپ) باز شده و مخلوط سوخت وهوا به داخل اتاقک احتراق مکیده می شود. سوپاپ هنگامی که پیستون به انتهای مسیر خود در پایین (نقطه مرگ پایین) می رسد بسته می شود. هنگامی که پیستون شروع به حرکت به طرف بالا می کند مخلوط سوخت و هوا فشرده می شوند. هنگامی که به انتهای مسیر خود در بالای سیلندر (نقطه مرگ بالا) می رسد شمع جرقه می زند و مخلوط یاد شده منفجر می شوند. قدرت این انفجار که موجب انبساط ناگهانی گازها می شود سبب حرکت پیستون به طرف نقطه مرگ پایین می شود. در اتهای این مسیر در پایین سوپاپ خروجی (سوپاپ سبز سمت راست) باز شده و حرکت پیستون به سمت بالا سبب اعمال نیرو بر گازهای حاصل از احتراق و به تبع آن خروج آنها از سیلندر می شود. با حرکت پیستون به سمت پایین این سیکل تکرار می شود. جدا از ظرفیت بالاتر تعداد سیلندر بیشتر موجب کارکرد هموارتر موتور می باشد. به علت طبیعت سیکل چهار زمانه شما یک موتور تک سیلندر چهار زمانه پیدا نمی کنید. در بعضی موتورسیکلتهای بیابانی از موتور چهار زمانه تک سیلندر استفاده می شود اما به علت حرکت سنگین و ناپیوسته موتور آنها نیاز به شفتهای کمکی  و وزنه هایی روی میل لنگ جهت کمک به بالانس حرکتی و کارکرد هموارتر موتور دارند. همچنین آنها نیاز به زمان استارت طولانیتری دارند زیرا میل لنگ جهت استارت سیکل احتراق حداقل باید دوبار بچرخد. هر چه تعداد سیلندرها از یک بیشتر شود استارت راحت تر و کارکرد هموارتری را به همراه خواهد داشت.این یکی از مزایایموتورهای وی6 و وی8 میباشد.
 

مرسدس بنز در دهه 70 نیاز داشت تا کارایی  و راندمان خودروهای خود را برای افزایش سهمش در بازار آمریکا بالا ببرد. این شرکت نمی خواست شاسیهای سری 114/115 خود را تغییر دهد و در عین حال محفظه قرارگیری موتور جای کافی برای موتور دیزل 6 سیلندر نداشت. اما فضای کافی برای موتور 5 سیلندر خطی در اختیار داشتند.آنها سیلتدر دیکری به انتهای موتور 4 سیلندر خود اضافه کردند و موتور 5 سیلندر متولد شد. این موتور محبوبیتخوبی بین صاحبان خودرو پیدا کرد. در سال 1976 آئودی هنگام معرفی سری سی 2 خود یک موتور بنزینی 5 سیلندر هم معرفی کرد. اساسا این یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری به همراه یک سیلندر اضافه بود. به نظر این یک موتور 2 لیتری می آمد اما این سیلندر تاثیر بزرگی در کارکرد یکنواختتر و هموارتر موتور گذاشت تا جایی که آنرا با موتورهای 6 و 8 سیلندر استباه میگرفتند. یک موتور 5 سیلندر از موتور 6 سیلندر کم مصرفتر است. اگرچه بنز موتور 5 سیلندر خطی را عرض کرد اما آئودی موتور 5 سیلندر وی شکل را معرفی کرد که 3 سیلندردریک طرف و دو تای دیگر در طرف دیگر می باشند.

تعداد نظرات : 1
پویا
جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱:۱۹
۰
۰
با سلام ممنون از زحمات شما و اطلاع رسانی خیلی عالی در زمینه مکانیک خودرو. در صورت امکان فایل اصلی مقالات ترجمه شده (مقاله خارجی) مطالب رو هم ضمیمه کنید. با تشکر
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :  
نظر شما :    
 جدیدترین اخبار

 
درج اطلاعات مربوط به کسب و کار در سایت پیشه ور رایگان بوده و مسئولیت آن با ثبت کننده می باشد- لطفاً در ارزیابی اعتبار و صحت اطلاعات ثبت شده دقت کافی را مبذول دارید - جهت شروع به درج اطلاعات کسب و کار خود ، لطفاً بر روی لینک عضویت رایگان کلیک نموده و پس از پر کردن فرم ثبت نام ، اطلاعات تجاری خود را که مربوط به فعالیتها ، کالاها و خدماتتان میشود ثبت نمایید
تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
طراحی سایت B2B و بهینه سازی سایت توسط طراحی سایت 24
Copyright (c) 2014 pishehvar.com